Özyeğin Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi Mentorluk Yaklaşımı ve TTO Akademi

 

2012 yılında TÜBİTAK, 1513 Teknoloji Transfer Ofislerini (TTO) Destekleme Programını başlatarak ulusal teknoloji transferi ekosistemini harekete geçirmiştir. 2013 yılından itibaren bu desteği ilk yıl alan TTO’ların, yeni almak isteyen TTO'lara yardım edebilecekleri mentorluk sistemini de kurgulaması ile bu ekosistemin temelleri bir anlamda sağlamlaştırılmıştır.

Özyeğin Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi (ÖzÜ TTO), bugüne kadar birçok üniversite ile TTO mentorluk çalışmaları yürütmüştür. 2013 yılında açılan TÜBİTAK 1513 programı çağrısında ilk olarak Gaziantep Üniversitesi’ne mentorluk hizmeti vererek, TARGET TTO’nun kurulması, kurgulanması ve 1513 desteği almaları sürecinde destek olmuştur. 2014 yılında açılan çağrıda ise benzer şekilde Sakarya Üniversitesi ile hazırlanarak ADAPTTO’nun aynı desteği almaya hak kazanması sağlanmıştır. Bu desteği alarak kurulan TTO’lar ile proje hazırlığında başlayan işbirlikleri, TTO’ların modül bazında ihtiyaç duydukları eğitimleri verilmesi ile süreklilik kazanmıştır. 2015 yılında ise TÜBİTAK 1601 Teknoloji Transfer Ofislerine hazırlık programında ÖzÜ TTO’nun rehberliğini yaptığı dört üniversiteden Atatürk, Kocaeli ve Düzce Üniversitesi TÜBİTAK 1601 desteğini almaya hak kazanmıştır. Bu çalışmalar kapsamında ÖzÜ TTO’nun TTO’lara verdiği eğitimler “TTO Akademi”nin çekirdek ders programını oluşturmuştur.

Mentorluk çalışmaları kapsamında, her kuruma özgü modeller kurgulamanın önemini her seferinde teyit edilmiş ve bu doğrultuda çalışmalar yürütülmüştür. ÖzÜ TTOP, mentorlük çalışmalarını üç temel aşamada ele almanın gerekliliğini de ayrıca deneyimlemiştir: (i) proje başvuru öncesi, (İİ) proje başvuru dönemi, (iii) proje desteği sonrası. Bu kapsamda, ÖzÜ TTO’nun benimsediği yaklaşım aşağıdaki gibi özetlenebilir:

 

  • Proje Başvurusu Öncesi – Uygun Modelin Seçimi
  • Proje Başvurusu Aşaması – Kurgulama
  • Proje Yürütme Aşaması – Uygulama

 

 

1. Proje Başvurusu Öncesi – Uygun Modelin Seçimi

ÖzÜ TTO’nun üniversitelerle yaptığı mentorluk çalışmalarının ilk aşaması, ilgili kurumu en iyi şekilde tanımak, derinlikli mülakatlar ile kurumun ve TTO ile yolları kesişebilecek tüm birimlerin analizini yapmaktır. Böylece kurum için en uygun TTO işleyiş modelinin seçimi ve TTO’nun en doğru şekilde yapılandırılması/ kurgulanması mümkün olabilmektedir. Bu doğrultuda izlenilen yol, üst yönetim ve ilgili tüm birim yöneticilerinin katıldığı bir toplantı ile derinlikli görüşmeler gerçekleştirmektir. Bu görüşmeler ile TTO’nun yapılanması ve proje başvurusu için en uygun modelin seçimi gerçekleştirilir.

ÖzÜ TTO’nun bugüne kadar mentorluk/rehberlik hizmeti sunduğu devlet ve vakıf üniversiteleri ile proje başvurusu öncesi yaptığı görüşmeler sonucunda birçok farklı modelin ortaya çıkmıştır. Üniversitelerin BAP, proje ofisi, sürekli/ yaşam boyu eğitim merkezi, teknopark gibi birim/ merkezlerinin yapı ve faaliyetleri göz önüne alınarak TTO’nun bu birimlerle entegrasyonu konusunda yaklaşımlar belirlenmiştir.

 

2. Proje Başvurusu Aşaması – Kurgulama

 

ÖzÜ TTO, mentorluk çalışmalarında başarıyı yakalamak amacıyla proje başvurusu aşamasında birebir görüşmeler ile yoğun bir çalışma programı uygulamaktadır. Birinci aşamada, kuruma uygun TTO işleyiş modelini seçtikten sonra ikinci aşamada bu modelin detaylandırılması, kurgulanması ve projeye aktarılması konusunda çalışmalar yürütülmektedir. Gerek üniversite ziyaretleri gerekse Özyeğin Üniversitesi'nde düzenlenen toplantılar sırasında proje başvuru formlarının doldurulması konusunda yönlendirmeler yapılıp, kuruma özel stratejiler belirlenmesi konusunda rehberlik yapılmaktadır. TTO’nun üniversite ya da teknopark altında kurgulanması, diğer birimlerle ilişkilerinin yapılandırılması, TTO’nun misyon ve vizyonunun belirlenmesi, modül bazında amaç ve faaliyetlerle uygulanacak iş modelinin kurgulanması gibi birçok konuda birlikte çalışılarak mentorluk hizmeti sunulmaktadır.

 

Aynı dönem içerisinde birden fazla üniversite ile çalışılması durumunda, başvurularda benzerliklerin olmasından kaçınmak adına, her üniversite için ÖzÜ TTO ekibinden birer uzman atanarak TTO direktörünün koordinasyonunda çalışmalar sürdürülmektedir. Böylece proje içerisindeki anlam bütünlüğü de korunmaya çalışılmaktadır.

 

3. Proje Yürütme Aşaması – Uygulama

Mentorluk faaliyetlerinin en önemli ayaklarından biri de planlanan kurgunun ve proje faaliyetlerinin başarıyla yerine getirilmesini ve uygulanmasını sağlamaktır. Bu noktada, rehber TTO’nun bilgi birikimi ve deneyimi çok önem kazanmaktadır. ÖzÜ TTO, proje başvuruları sırasında hazırladığı detaylı iş planını zamanında ve eksiksiz yerine getirmeye özen göstermektedir. Bu iş planı temel olarak ilgili TTO’nun modül faaliyetlerini gerçekleştirirken danışmanlık verilmesini, modül bazında eğitimleri, modül bazında staj çalışmalarını ve ortak faaliyetler düzenlenmesini içermektedir.

Uygulama aşamasında, “TTO Akademi” kapsamında oluşturulan müfredat çerçevesinde, inovasyon yönetim zincirinin her aşamasını kapsayan, TTO’ların ihtiyaç duyabileceği temel eğitimlerin sunulmasına özen gösterilmektedir. Bu doğrultuda, ÖzÜ TTO, TÜBİTAK ARDEB, TEYDEB eğitimlerinin yanı sıra UFUK 2020, fikri mülkiyet hakları, girişimcilik ve ticarileştirme konularında eğitimler vermektedir.

 

“TTO Akademi” ve Eğitim Modülleri

ÖzÜ TTO, bugüne kadar TÜBİTAK 1513 ve 1601 programları kapsamında yürüttüğü mentorluk ve ön rehberlik çalışmalarında, TTO personellerinin eğitilmesi ve yeni TTO’ların yapılanmaları konusunda bilgi paylaşımlarında bulunmuştur. Bu çalışmalar kapsamında kazanılan deneyim ve geliştirilen bilgi birikimi ile, “TTO Akademi” markası altında, tüm modülleri kapsayan eğitim programları hazırlanmıştır. Eğitim programları modül bazında ilgili ÖzÜ TTO uzmanları tarafından oluşturulmuştur.  

ÖzÜ TTO,

  • halihazırda, TTO olarak kurulmuş olan ama kendilerini iyileştirmek isteyen

veya

  •  var olan birimlerini TTO fonksiyonunu yerine getirecek şekilde revize etmek isteyen TTO’lara

“TTO Akademi” kapsamında eğitimler sunarak TTO’ların kendileri için daha verimli modeller kurgulamalarına katkıda bulunmaktadır. Bu yolla, ÖzÜ TTO’nun bilgi birikimi ve uzmanlığının ulusal çapta yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. 2016 yılı sonu itibariyle ÖzÜ TTO’nun eğitim ve mentorluk verdiği illeri belirten ulusal yayılım haritası Şekil 1’de gösterilmiştir.

  

                                                                                                                                                                                                              

 

Şekil 1.ÖzÜ TTO Ulusal Yayılım Haritası

 

 

TTO Akademi kapsamında müfredatta yer alan eğitimlerden bazıları aşağıda belirtilmiştir:

·    İnovasyon Yönetimi Eğitimi (1 gün):  Fikirden ürüne giden değer yaratma sürecinin temel adımları olan araştırma fonlarına erişim, Üniversite-Sanayi İşbirlikleri, Fikri Mülkiyet Haklarının yönetimi ve korunması ve girişimcilik süreç işleyişlerinin kurgulanmasında dikkat edilmesi gereken hususları ve izlenebilecek yöntemleri içerir. Bahsi geçen adımlar, TTO modülleri kapsamında ele alınır ve modüllere yönelik süreçlerin oluşturulmasında TTO’lar özelinde öneriler içerir.

·     UFUK 2020 Bilgi Eşitleme ve Proje Değerlendirme Eğitimleri (2 gün): Eğitimin ilk günü, UFUK 2020 programı ve alt bileşenleri, çağrı sistemi, online başvuru sistemi, değerlendirme kriterleri, başvuru formu ve bütçe hazırlarken dikkat edilmesi gereken hususlar konularını içerir. Eğitimin ikinci günü, daha önce Avrupa Komisyonu’na sunulan veya sunulacak olan gerçek proje önerisi ve bütçesinin değerlendirilmesi ile uygulamalı proje yazma eğitimini içerir. 

·     TÜBİTAK ARDEB Bilgi Eşitleme ve Proje Değerlendirme Eğitimleri (2 gün): Eğitimin ilk günü, TÜBİTAK Destek Alanları ve ARDEB Programları tanıtılır, ARDEB programlarına katılım kuralları, ARDEB projelerinde görev alma limitleri, proje değerlendirme kriterleri, istenen ek belgeler ve bütçe kalemleri konularını içerir. Eğitimin ikinci gününde TÜBİTAK 1001 başvuru formu incelenir; TÜBİTAK sunulan veya sunulacak olan gerçek proje önerilerinden seçilen örnekler uygulamalı olarak değerlendirilir.  

·   TÜBİTAK TEYDEB Destekleri ve Proje Yazma Eğitimi (1 gün): Eğitim, TEYDEB Programlarının genel tanıtımını, AR-GE tanımı ve projelendirme kriterleri, başvuru koşullarını, programların sağladığı olanakları, başvuru sistemi ve süreçlerini ele alır. Eğitimde ayrıca başvuru formları ve ilgili diğer belgeler tanıtılır, değerlendirme kriterleri doğrultusunda proje yazımı eğitimi verilir.

·    UFUK 2020 KOBİ Aracı Eğitimi (1 gün): Eğitim, UFUK 2020 kapsamında sadece KOBİ’lere yönelik olarak tasarlanan ve KOBİ’lerin ticarileşebilecek AR-GE ve inovasyon projelerini destekleyen KOBİ Aracı (SME Instument) Programı’na Faz 1 ve Faz 2 olarak sunulacak proje önerilerinde dikkat edilmesi gereken hususları ele alır.

·    UFUK 2020 Marie-Sklodowska Curie Aksiyonları (MSCA) Bilgi Eşitleme ve IF Eğitimi (1,5 gün): Eğitimin ilk günü, UFUK 2020 programının temel ilkeleri, yapısı ve programları hakkında genel bilgilendirme; UFUK 2020 MSCA alt programları, program koşulları ve özel kurallar hakkında bilgilendirme; MSCA Bireysel Burslar Programı (IF) hakkında detaylı bilgilendirme (programa kimler başvuru yapabilir, başvuru koşulları, programa ait özel kurallar; proje yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar; proje değerlendirme süreci, panelistlerin dikkat ettiği noktalar ); MSCA Projelerinin yönetimi konusunda önemli hususlar hakkında bilgilendirme içerir. Eğitimin ikinci gününde, MSCA IF Programına başvuru süreci uygulamalı olarak ele alınır (Participant Portal ve online başvuru sisteminin tanıtılması; başvuru formunun incelenmesi; başvuru sırasında dikkat edilmesi gereken önemli hususlar) ve proje fikirleri tartışılır.  

·    Fikri Mülkiyet Hakları Yönetimi Eğitimi (1 gün): Eğitim, Fikri ve Sınai Mülkiyet (FSM) portföyünün oluşturulması, portföyün hukuksal korunması, tescil süreçlerinin belirlenmesi, üniversitelerin FSM politikalarının oluşturulması, hukuki koruma süreçlerinin takibi konularını içerir.

·   Ticarileştirme ve Girişimcilik Eğitimleri (2 gün): Eğitimin ilk günü, ticarileştirme yöntemleri, teknolojinin ticarileşme potansiyelinin değerlendirilme yöntemleri, patent ticarileştirme yaklaşımları ve startup ticarileştirme yaklaşımı konularını içerir. Eğitimin ikinci günü, girişimcilerin yol haritası, girişimlerin risk sermayesine erişimi, girişimcilik programları yönetimi ve girişimcilik ekosisteminin oluşturulması konularını içerir.  

·    Modül 2 Uzmanlarına Yönelik Uygulamalı Staj (2 gün): İki günlük staj kapsamında, TTO’ların Modül 2 uzmanları, ÖzÜ TTO’nun Modül 2 uzmanları ile beraber çalışma ve fikir alışverişinde bulunur. Stajın gerçekleşme dönemine ve Modül 2 uzmanlarının taleplerine göre TÜBİTAK ve/veya UFUK 2020 proje önerileri ve bütçeleri üzerinde detaylı ön değerlendirme çalışması yürütülür.  

 

Sizler de TTO’nuzu geliştirmek, uzmanlığınıza farklı bir boyut ve çeşitlilik katmak için eğitim ve staj programlarımızdan yararlanmak isterseniz tto@ozyegin.edu.tr adresi üzerinden ÖzÜ TTO ekibi ile iletişime geçebilirsiniz.

 

 

 Copyright © Tüm Hakları Saklıdır. Bu dokümanda yer alan bilgilerin kullanılabilmesi için ÖzÜ TTO’nun yazılı ön izni gereklidir.